Japan–äventyret började inte riktigt som han tänkt sig. Och bara några dagar innan tävlingen trodde inte Magnus ”Mankan” Österberg alls att han skulle kunde starta. Men det blev race till slut. Och seger.

Under 2013 var Mankan tillsammans med Olle Ohlsson i Thailand och körde Asia Cross Country Rally (AXCR). På plats hyrde man in sig hos ett japanskt team för att få hjälp med service och transporter. Och det var speciellt en kille man fick bra kontakt med.

– Deras inhyrda mekaniker Toru Osaki. Det visade sig att våra liv såg rätt lika ut. Vi hade båda MC–butiker och barn i samma åldrar bland annat, berättar Mankan som driver MÖR AB i Södertälje i ett mail.
– Han tyckte redan då att jag skulle komma till Japan för att tävla men det fanns varken ekonomi eller tid till det då.

Men Osaki gav sig inte och när han hörde av sig under hösten 2014 och erbjöd sig fixa med service, anmälan och dylikt bestämde sig Mankan för att köra. Han skramlade ihop pengar och kontaktade flera av sina gamla sponsorer som ville vara med på tåget igen. Tog ut några extra dagar semester och tog med sig såväl frun Marica och sonen Joakim.

 

Mankan och Marica. Foto: Privat
Mankan och Marica på plats på tävlingsbanan. Foto: Privat

 

– Marica stöttar mig i allt tokigt jag gör. Vi fick även bra kontakt med en annan japan som var med och tävlade i AXCR , Nick Matsumoto, och blev lovade guidning i såväl Tokyo som Yokohama, berättar Mankan vidare.

Men när de väl skulle åka höll det på att gå åt skogen. Det strejkades hos SAS på Kastrup och Mankan med familj blev fast i Köpenhamn i två dagar. När man äntligen kom iväg så insåg man på plats att väskorna inte hade gjort samma resa.

– Vi var utan bagage i fem dagar och jag trodde det var kört att få köra race i och med att jag hade alla grejer i väskan. Men de kom på torsdagen och vi kunde åka till tävlingsplatsen i Osaka på fredagen, skriver Mankan och utvecklar om tävlingsbanan:
– Det var en crossbana som vi åkte kors och tvärs på. Väldigt kuperat och några extremhinder hade de fått in också. Plus ett par riktigt branta backar upp och ner.

 

Tävlingsbanan i Osaka. Foto: Privat
Tävlingsbanan i Osaka. Foto: Privat

 

Med brist på enduromeriter de senaste åren fick Mankan starta sist i klassen men det gick hyfsat ändå. Han tog i så mycket han kunde berättar han, var fyra efter den första varvningen och efter ytterligare ett varv i ledning. Den höll han också resterande 13 varv.

– Det blev en sluttid på knappt tre timmar och jag slutade som 55:a totalt av cirka 400 förare, säger han och avslutar:
– Detta gav mersmak. Fick många kontakter på KTM/Husqvarna i Japan och jag hoppas på att åka över igen. Men närmast är det AXCR i Thailand i augusti som gäller. Jag måste också tacka alla som gjort detta möjligt.

 

Trots strejkande flygpersonal och försenade väskor fick Mankan spruta champagne i Japan till slut. Foto: Privat
Trots strejkande flygpersonal och försenade väskor fick Mankan spruta champagne i Japan till slut. Foto: Privat

 

Mankan in action i Osaka. Foto: Privat
Mankan in action i Osaka. Foto: Privat

 

Med sonen Joakim utanför Osakis Husqvarna–butik. Foto: Privat
Med sonen Joakim utanför Osakis Husqvarna–butik. Foto: Privat