Igår presenterade KTM en ny version av sin Freeride E–XC under ett storslaget event på red Bull Hangar-7 i Salzburg. Den nya elhojen har en batteritid på en och en halv timme och full laddning tar under två timmar.

KTM tar nu nästa steg i utvecklingen av eldrivna motocross- och endurocyklar. I går presenterades den andra generationens Freeride E–XC nere i Österrike och på plats fanns förutom ingenjörerna och en mängd journalister från hela världen också KTM’s VD Stefan Pierer.

– Vi är stolta över att kunna presentera den nya KTM Freeride E–XC, vilken markerar nästa steg i utvecklingen av e–motorcyklar inom KTM och fortsättningen på vårt engagemang inom detta segment, sa Pierer och fortsatte:
– Vi vet att elmotorer kommer att förändra sättet vi för förflyttar oss på i framtiden och vår vision är mycket tydlig. Till 2025 ser vi fram emot att kunna ha ett bredare utbud av modeller tillgängliga, med fokus på transport. Vi planerar även crossover-maskiner inom vårt samarbete med PEXCO, samt att använda vår kompetens inom e-mobilitet i andra områden.

 

KTM’s VD Stefan Pierer, i mitten, med den nya hojen.

 

Den nya hojen drivs av en toppmodern elmotor med maxeffekt på 18kW, monterad i en nydesignad kompositram som ska ge ännu bättre stabilitet. Kapacitetsökningen på batteriet jämfört med tidigare modell är mer än dubbel och på endast en laddning ska man nu kunna färdas en och en halv timme på hojen.
Batteriet är dessutom mer snabbladdat än tidigare, full laddning tar strax under två timmar, och efter 700 laddningar uppger KTM att 70 procent av kapaciteten fortfarande ska finnas kvar.

Fjädringsmässigt sitter en ny WP Xplor 43 mm–gaffel med ökat känslighet och en ny WP PDS Xplor-stötdämpare med förbättrade progressions- och justeringsalternativ. KTM Freeride E–XC har också tre körlägen där föraren kan välja mellan Economy, Enduro och Cross.
Race skulle varit på plats under presentationen men stoppades av inställda flyg hos konkursdrabbade Air Berlin. En utförligare text om den nya elhojen kommer dock att komma i tidningen, till nästa år kommer vi också att utförligare testa maskinen. Och dessutom försöka tävla på den.