- Enduro
Husabergs första kompletta modellprogram
Husaberg presenterade sitt modellprogram för 2013 den här morgonen på ett hotell i Lleida, Spanien. Senare under förmiddagen var följande provkörning i Bassella fanns det mycket intressanta nyheter.
Nu finns ett modellutbud för alla tre enduroklasserna i både två- och fyrtakt segmentet. Det vill säga att för första gången har Husaberg sedan man startade i slutet av 80-talet en FE 250 fyrtaktsmodell.
Totalt är det sju olika Husberg-modeller; TE 125, TE 250, TE 300, FE 250, FE 350, FE 450 och FE 501.
Det är inte bara FE 250 som är ny i modellprogrammet utan även en nygammal favoritmodell är tillbaka igen – Husaberg FE 501. En mycket populär enduromodell som allt startade med en gång i tiden, men som senaste fanns som årsmodell 2008.
Husaberg startade 1988 och första tävlingen som kördes på en Husaberg ska ha varit i slutet av det året i Borås. Redan följande år, 1989, så körde Jimmy Eriksson hem EM-guldet. Till året därpå, 1990, så var det första året för VM i enduro och Husaberg med Jimmy Eriksson i sadeln hemförde VM-guldet.
Det var starten på en mycket framgångsrik tid som kom att följa. Resultaten har satts under en så kort tid att ingen tillverkare av enduromotorcyklar i världen kan matcha det, och troligtvis inte heller kommer att kunna göra.
Borta ur modellprogrammet till 2013 är 390-modellen som ersätts av FE 350. Det betyder att den gamla modellen som var mest anpassad för motionären ersatts av en modell som passa förare från motion upp till elitföraren.
Av någon anledning så har Husaberg dock varit väldigt sena att komma med en 250-fyrtaktsmodell, trots att man från första början varit spjutspetsen i fyrtaktsteknologin på endurohojar. Skulle ni trots allt hitta en sådan modell i gamla resultatlistor från VM på 90-talet så är det en udda hoj som egentligen inte hade så mycket att göra med Husaberg.
Det var italienska fabriksteamet KTM Fairoli som tagit fram hojen och det var Mario Rinaldi som körde den (och om mitt minne är någorlunda intakt). Problemet var att för att få fart i motorn så valde man att satsa på hög kompression. Alla vet hur det brukar sluta när man mixtrar med hög kompression och går över gränsen, och så blev det i det här fallet.
När Husaberg nu kommer med ett ny motorgeneration på fyrtaktssidan så är det ingen hemlighet att man hämtat den från KTM som äger Husaberg. Men man har inte tagit motorn rakt av utan Husabergs enduromotorer skiljer sig faktiskt från KTM:s. Så kommer det också att vara i fortsättningen, Husaberg och KTM har många delar gemensamt men det är fortfarande två olika endurohojar.
Race kommer att presentera resultatet av Inge Edbergs provkörning av Husabergs modellprogram 2013 och ännu mer fakta samt nyheter om modellerna i kommande nummer 12, som når prenumeranterna den 22 augusti och finns ute i butik den 28 augusti.
Missa inte det!