Nästa år är det 30–årsjubileum för Ränneslättsloppet men innan dess ska årets upplaga avgöras. För första gången är tävlingen nedkortad till två dagar och för första gången bjuder man också på en rejäl prissumma på söndagen. I helgen är det dags. 

Räkna med att det kommer bli åka av när Elit-klassen drar iväg på söndag. Arrangörerna FMCK- och SMK Eksjö lockar nämligen med en riktigt fin prispott där segraren kör hem med 25 000 kronor, tvåan 15 000 och trean 10 000.

Tävlingen krockar visserligen med VM–avslutningen och därav saknas förstås några tunga namn. Även fjolårssegraren Jakob Mörhed saknas på grund av den fraktur i handen han ådrog sig under SM–tävlingen i Hallsberg.

Men stora delar av den svenska eliten finns ändå anmälda och kommer till start i Eksjö. Fjolårstvåan Jonas Karlsson kommer säkert vara sugen efter en säsong som hittills inte gått riktigt som han tänkt sig, 2012 års segrare Johan Edlund får alltid räknas, liksom de rutinerade rävarna Calle Bjerkert och Anders Eriksson förstås. Och Robert Kvarnströms form verkar definitivt på uppgående sett till både framgångarna på crossbanan och de två senaste SM–tävlingarna i enduro.

Robert Kvarnström får räknas som en av huvudfavoriterna när Ränneslättsloppet avgörs i helgen.
Robert Kvarnström får räknas som en av huvudfavoriterna när Ränneslättsloppet avgörs i helgen.

Ändrat upplägg
Men det är inte bara prispengarna som är nya inför 30–årsjubileet av klassikern nästa år. Man har också kortat ner helgen till två dagar, vilket betyder att vi under lördagen får hela sex starter; 09.00 drar FMCK-instruktörer, samt två klasser Veteran–MC iväg, 11.30 85–kubikarna, 13.00 125-ungdomarna, 15.00 Motion 30–39 år, 15.10 Motion 40–49 år och 15.20 Motion 50–65 år.

På söndagen går den sista Veteran-klassen på morgonen innan det blir gemensam start för Elit, Junior, Senior, Dam och Motion 15–29 år klockan 11.00.

– Det betyder att vi kan arbeta med förberedelserna på plats under hela fredagen och koncentrera arbetet tills då. Det blir lättare att få ihop funktionärer tror vi. För de tävlande tror jag också det är positivt med en mer koncentrerad helg då många åker gemensamt till tävlingen. Hittills har jag bara fått positiv respons i alla fall, menade tävlingsledare Ronnie Johansson när vi pratade med honom för ett par veckor sedan.

Vad gäller själva spåret så finns det endel nyheter där också. På grund av nya direktiv med skyddszoner och miljöregler från Länsstyrelsen så kommer man behöva dra om en del framförallt under varvets första kilometrar.

– Det kommer gå ännu snabbare i och med att vi måste dra det mer längst vägen, vilket är lite synd. Men det är inte så mycket vi kan göra utan vi måste rätta oss efter den plats vi är på, berättade biträdande tävlingsledare Pär Grönqvist, som dock hoppades att vädret kunde hjälpa till:

– Under tävlingshelgen får det gärna vara uppehåll, vi har fått vår beskärda del av regn endel år och det är inte kul. Men veckan innan får det gärna komma regn så det blir lite skitigt och jobbigt i skogen. Vi letar lite nya publikplatser också, framförallt inför jubileet nästa år och skulle gärna ha ett större dike.

Och när detta skrivs, på ett kontor i Eksjö, så har det regnat i ett par dagar men ser ut att kunna spricka upp till helgen. Allt klart för start ute på Ränneslätt alltså.

PG och Ronnie har fått i alla fall delar av det regn de hoppades på.
PG och Ronnie har fått i alla fall delar av det regn de hoppades på.