Efter ett USA–äventyr som störts av skador vänder Jesper Börjesson hem igen. Något motvilligt. Till 2018 tar han åter plats i Husqvarna Scandinavias enduroteam och kör en FE350 i Knobby Swedish Enduro Championship. Nya i Husqvarnas enduroteam är också John Salomonsson och Oskar Ljungström. 

Jesper Börjesson står i centrum i senaste avsnittet av podcasten Club MXStar och avslöjar där att han till nästa år kommer återvända till Sverige. Börjesson skrev inför den här säsongen på för två år i USA med Husqvarna–teamet Rocky Mountain ATV*MC/ KR4 Arrive-N-Ride. Starten lovade också gott när Börjesson imponerade i Kenda Full Gas Sprint, som var en av två serier han skulle köra.

I den andra, GNCC, som är den stora serien i USA, gick det dock betydligt tyngre och än tyngre blev det när axeln hoppade ur led i början av sommaren. Börjesson åkte hem för att ladda batterierna, tog sig tillbaka men bara för att några race senare se samma axel hoppa igen.

Han fick åter vända hem till Sverige för operation och nu står det alltså klart att det inte blir någon fortsatt amerikansk satsning just nu. Ett beslut Börjesson mer eller mindre tvingades ta.

– Jag hade en jättebra deal med teamet men i och med att de tappat en av sina stora sponsorer finns inte samma resurser till nästa säsong. Tyvärr. Och när jag fick beskedet nu i början av december var det försent för att kunna hitta något annat där borta. Dessutom går jag ju fortfarande skadad, säger Börjesson i Club MX Star som går att lyssna på i sin helhet här.
– 2018 kommer jag köra SM, det är den enda som egentligen är klart. Har fortfarande kontakt med teamet i USA och vi diskuterar om det eventuellt skulle gå att ta sig över för att köra några tävlingar i GNCC.

I Husqvarna Scandinavias enduroteam ser vi förutom Börjesson också ytterligare två nya namn till säsongen 2018. Det handlar om USM3–mästaren John Salomonsson, som kommer att styra en FE250 i JSM1, samt JSM2–silvermedaljören Oskar Ljungström som styr en TE 300i nästa säsong.

Klara för en fortsättning i samma team är Hanna Berzelius, som jagar ett fjärde SM–guld på sin TX125, Robert Friberg, som lämnar SM3–klassen och 2-takt för att istället föra 250 4-takt i SM1, Anton Sandstedt, som fortsätter köra FE350, samt Emil Gustavsson, som också han kör FE 350.

Klart är också att Tibro MC Service kommer att köra ett Junior Enduro Team med fyra förare på Husqvarna. Det handlar om Linnéa Åkesson och Ella Bengtsson på TC85 samt Nisse Bengtsson och Wictor Ahlquist på TX125.

 

Tibro MC Service Junior Enduro Team 2018, med Jesper Börjesson längst til höger som tränare.