Enduro–SM: 336 anmälda till Skövde

Vintercuperna hann förvisso köras klart och de lokala cuperna har under sommaren så sakteliga dragit igång. Men efter mängder av inställda tävlingar under flera månader är vi nog många som längtat efter årets första stora endurotävling. Och inte mindre än 336 förare finns anmälda när premiären av Knobby Swedish Enduro Championship körs i Skövde på fredag och lördag. 

Endast tre förare av de som var topp 25 i totalen, Knobby Swedish Enduro Cup, under förra året saknas i startlistan till premiären hos FMCK Skövde. Det handlar om den flerfaldige svenska mästaren Andreas Linusson, som valt att avsluta sin elitsatsning på riktigt till den här säsongen, samt norske Håkon Engan Karlsen, som hade lite av ett genombrott i SM under fjolåret, och då comebackande Tommy Sjöström.

I övrigt finns alla de tunga namnen med och bland dem regerande totalmästaren Mikael Persson med nummer 1, regerande SM1–segraren Niklas Persson med nummer 2 och Albin Elowson med nummer 3. Vi har också JSM2–mästaren Joakim Grelsson med nummer 4, JSM1–mästaren Max Ahlin som blev totalåtta i fjol men som kör vidare med 377 på plåten, samt SM3–mästaren Adam Andersson med nummer 14.

Fyra av de fem nyss nämnda regerande svenska mästarna och juniormästarna kör kvar i samma klasser och går alltså in i säsongen för att försöka försvara sina guld, den enda som bytt är Ahlin som nu kommer att styra en 250 2–takt i JSM2. Mikael Persson var länge inne på att försöka ta ett tredje raka guld i en tredje klass, när han tänkt köra en 300 2–takt i SM3, men Persson är nu istället anmäld i samma SM2 som han vann förra året och kommer där att fortsatt styra en 350 4–takt.

Och SM2 känns som den klart tuffaste av de tre seniorklasserna. Persson får fortsatt motstånd av Elowson och med finns också fjolårsmedaljörerna Pontus Högberg och Rikard Hansson. Dessutom har Oliver Nelson och Martin Larsson bytt kubikmodeller och finns nu båda i SM2, dit Marcus Göthenberg också klivit upp från juniorklass. Vi ser också en intressant comeback i klassen och mästerskapet från Henrik Lindholm.


Rikard Hansson.

I SM2–klassen till Skövde noterar vi också ett antal crossförare som i brist på SM i motocross testar på Enduro–SM. Och då inte minst nummer 125, den flerfaldige svenska mästaren och fjolårets GGN–vinnare Filip Bengtsson som debuterar i SM. Men Bengtsson har fått en startposition runt 40:e man och det kan såklart påverka. Med i Skövde finns också Oskar Olsson, Emil Löfqvist och Viktor Björklund, Björklund som testade på Enduro–SM redan under fjolåret och inte gjorde bort sig när han körde en dag i Laxås tvådagarstävling.

I SM3 hittar vi ytterligare ett intressant i crossnamn i Jimmy Wicksell, som den här säsongen lägger om satsningen helt till enduro och kommer att styra en 300 2–takt från Beta. Förutom den regerande mästaren Andersson kommer han få motstånd av den tidigare totalvinnaren och flerfaldige medaljören Johan Edlund, på en 300 2–takt från Yamaha, samt bland andra Kevin Olsen, som återigen gör en full SM–satsning, Alexander Gunnerheim och Alexander Dahlén. En intressant start ser vi också i den tidigare VM–föraren i motocross, Anton Lundgren.

I SM1–klassen kommer den regerande mästaren Niklas Persson att vara stor favorit till att försvara sin titel. Starkast motstånd ser vi i Pontus Skoog, nu på Honda, samt Robert Friberg, Linus Fasth, Anton Sandstedt och Franz Löfqvist.


Pontus Skoog.

Av JSM–klasserna ser JSM2 ut att på förhand vara den tuffaste. Ja, kanske är det till och med seriens allra tuffaste. Faktum är att hela sex förare ur topp 11 i totalen från förra året återfinns i klassen – fyran Grelsson, femman Oskar Ljungström, åttan Ahlin, nian Noa Largén, tian Albin Norrbin och elvan Lucas Vågberg. Grelsson, Ljungström och Largén var medaljörer i JSM2 förra året och får alltså nu sällskap av samtliga medaljörer från JSM1, där Norrbin kommer att styra en 300 2–takt istället för som först tänkt 250 4–takt och där Vågberg styr en 450 4–takt.

Förutom de sex finns också intressanta namn som Olle Sundberg, samt crossförarna Max Erlandsson och Victor Fahlén i JSM2.


Oskar Ljungström.

I JSM1 är det lite tunnare när det gäller tidigare medaljörer i JSM–sammanhang, men där finns i alla fall två förare som var topp 15 i totalen under fjolåret – Calle Johansson, som byter kubik och klass, och Marcus Adielsson, som är kvar på Yamaha 250 4–takt. De får finna sig i att vara favoriter till att göra upp om guldet och där bakom ser vi medaljkandidater i bröderna Wennerlund, Olle och Petter, Edvin Hamnäs, och förre crossföraren David Kadestam. Vi ser också intressanta starter i en trio framgångsrika USM–förare – Arvid Modin, Nisse Bengtsson och Olle Häger. Och så en britt, Alex Walton, som gästar serien.


Hanna Berzelius.

Dam–klassen ser 14 anmälda förare och bland de finns förstås den femfaldige mästaren Hanna Berzelius samt systrarna Reimander och fjolårets utropstecken Hedvig Malm, tidigare Dahlberg. Dock ingen Amanda Elvin. Debut i sammanhanget blir det också för flerfaldige ungdomsmästaren Linnéa Åkesson och crossföraren Julia Svan.

Avslutningsvis VRM–klasserna och som vanligt är det de största sett till antalet anmälda. Noterbart är att ingen av de tre medaljörerna i VRM1 från fjolåret gör ett försök att försvara sina medaljer, såväl Niklas Gustafsson som Andreas Toresson och Daniel Persson saknas i startlistan. Favoriter i deras frånvaro då? Ja, vi får nog räkna in Robert Forsell, Christoffer Gustavsson och Krister Thorell bland de i alla fall.

I VRM2 kommer guld– och silvermedaljörerna från fjolåret, Patrik Andersson och Pär Olsson, till start, dock inte bronsmedaljören Christer Jansson som stoppas av en skada. Andersson och Olsson lär få motstånd av bland andra fjolårsfemman från VRM1, Stefan Norström, som tar steget upp, samt Stefan Eriksson, som blev fyra i klassen i fjol. 

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]