De polska förarna vägrar att vika sig för FIM. Det avslöjar Elit Vetlandas VM-tvåa Jaroslaw Hampel. Han har pratat med polska nätsajten Sportowefakty.pl efter dagens sammankomst. Jarek säger att beslutet att vägra köra med den nya omdiskuterade ljuddämparmodellen står fast.
– För vår del var saken klar redan från början. Vi ändrar oss inte. Vi fortsätter att förespråka den gamla dämparen, deklarerar Hampel.

Jaroslaw Hampel
Jaroslaw Hampel avslöjar att det polska motståndet mot de nya ljuddämparna står fast. Polackerna vägrar att ge efter. De tänker inte köra med ljuddämparna som FIM ställt krav om. Foto: PER GUSTAFSSON

FIM har upprepat för det polska motorförbundet (PZM) att det enbart är ljuddämparna som godkänts från 2010 – vilka klarar de nya strängare bullerkraven – som kommer att vara tillåtna i fortsättningen. FIM är inte berett att gå polackerna till mötes och riva upp gällande beslut.
PZM och organisationens underlydande speedwaykommission (GKSZ) bollade av den anledningen ärendet tillbaka till förarna. Idag på förmiddagen genomfördes ett röstningsförfarande. Två förare per klubb fick rösta – ja eller nej till de ljuddämparna.
Enligt intervjun Sportowefakty.pl gjort med Jaroslaw Hampel kvarstår förarnas nej från förra veckan. Polackerna vägrar att godta direktiven som FIM tvingat på dem. Jarek, Tomasz Gollob och Janusz Kolodziej har definitivt inte ändrat sig.
– För vår del var saken klar från början, säger 28-åringen till den polska nätsidan.
I och med det här ställningstagandet riskerar han och övriga polska förare att stängas ute från all internationell speedway. Konsekvensen kan bli att polackerna portas från alla Europas övriga ligor och att de inte får köra några internationella mästerskap.
Det betyder rent konkret att vi får en Grand Prix-serie utan vare sig världsmästaren Gollob eller vicemästaren Hampel och inte heller Rune Holta – som kör på polsk tävlingslicens – eler Janusz Kolodziej.
Men det är en tanke Jarek helst inte vill tänka fullt ut i nuläget.
– Det här är så hett att jag inte vill kommentera det mer. Det är så mycket som fortfarande är osäkert. Just nu önskar jag bara lugn och ro. Fast visst. Inget har ändrat sig i sak sedan förra veckan. Kravet är att vi ska köra med den gamla dämparen. Tomasz Gollob och Janusz Kolodziej är av samma åsikt. Vi får se vad som händer. Det kommer att visa sig de närmaste dagarna.
Hampel ger samtidigt sin syn på det brev, undertecknat av Guy Maitre, som FIM skickade till polska motorunionens speedwaykommission i måndags. I skrivelsen betonade FIM att man står fast vid ljuddämparbestämmelserna som infördes ifjol. Det internationella motorcykelförbundet påstod vidare att de nya ljuddämparna inte orsakat några olyckor.
Brevet gör Hampel riktigt ilsken.
– Det är fruktansvärt fräckt och arrogant. Svaret är skrivet i en sådan ton att det tar priset. Jag är chockad. Det är faktiskt bara på den här punkten vi satt oss på tvären, framhåller han och fortsätter:
– Det du läser i FIM:s brev är närmast osannolikt. Praktiskt taget alltihop är byggt på lögner.