Med bara en månad kvar till ligastarten står plötsligt Robin Aspegren och Anders Mellgren utan lag i brittiska Premier League.
Båda hade tackat ja till en fortsättning i Newport Wasps, men nu står det klart att duon inte får åka en meter för klubben i år. Det får ingen göra. Newport har beslutat att dra sig ur ligan.
– Jag är inte förvånad. I England kan allt hända, konstaterar Robin luttrat.

Robin1
Cupsegrare och ligafemma ifjol och inställd på en fortsättning i år. Men det blir inga matcher den här säsongen för Robin Aspegren i Newports färger. Klubben har valt att dra sig ur Premier League. Foto: MIKE MANNING

Rykten har florerat länge om att Newport Wasps, med Queensway Meadows i Wales som bas, skulle vara i gungning. Sent i höstas etablerades en särskild kampanj med parollen ”Save The Wasps”. Hur mycket slantar aktionen dragit in är okänt, men tydligen har inte supportrarnas bidrag räckt. Under torsdagen gick huvudorganisationen BSPA (British Speedway Promoters Association) ut med nyheten att gångna säsongens Knockout Cup-vinnare meddelat att de inte kommer till start i Premier League i år.
I förarväg betyder det att bland annat svenskarna Robin Aspegren och Anders Mellgren plötsligt inte har någon klubb att köra för i britternas andradivision. För Robins del var det meningen att han skulle dubblera i England och köra för både Swindon i Elite League och för Newport i ligan under. Nu har han bara Swindon att hålla fast vid. För Anders vidkommande är det ännu värre. Newports tillfälliga (?) nedläggning betyder att värmlänningen inte har någon styrning alls i Storbritannien. Vilket är en väldig missräkning för honom.
De blågula kompisarna har snackat sinsemellan om den uppkomna situationen.
– Anders har beskrivit för mig vad som ligger bakom Newports beslut att dra sig ur. Men i övrigt vet jag inte ett skit, förklarar Robin.
Har inte Newport varit i direkt kontakt med dig?
– Enda livstecknet därifrån är ett sms i vilket det stod att det inte blir något i år. Det kom häromdagen, berättar han och tillägger:
– Jag har inte talat med någon i klubbledningen. Däremot hade jag pratat innan med en annan person jag känner därborta. Han förklarade att det såg mörkt ut. Han trodde inte att laget skulle komma till start. I och med det snacket anade jag vartåt det lutade.
Enligt nyhetsrapporteringen på de brittiska öarna är det i huvudsak två skäl som ligger bakom Newports agerande.
Det ena är en schism med BSPA angående ett snittärende gällande autsraliensaren Todd Kurtz. Klubben förväntade sig att hans ingångssnitt för 2012 skulle reduceras med 2,5 procent eftersom han även har brittiskt pass, men BSPA gick inte med på den sänkningen. Beslutsfattarna hänvisade till att föraren i fråga kört så mycket för Australien att han omöjligen kan uppfattas som britt. Newport menade i det läget att Kurtz höga snitt spräckte deras lagsammansättning totalt sett och hotade därför med att dra sig ur.
Den andra anledningen är förstås klubbens ansträngda ekonomi. Likviditeten har varit dålig länge på grund av svaga publikintäkter. Sitsen blev knappast ljusare av att en stockcar-arrangör, som hyrt in sig på banan, tydligen inte betalade överenskommet pris för fjolårets verksamhet.
Robin är naturligtvis besviken över fjolårsfemmans beslut att inte mönstra något gäng den här säsongen, men han lider ännu mer med några av sina lagkompisar.
– För min del löser det sig säkert ändå. Men för en sådan som Leigh Lanham, som har en familj att försörja, måste det vara ett hårt slag att inte ha någon klubb att köra för i Premier League. Det är även tufft för australiensarna som säkert redan bokat flygbiljetter och ordnat allt det praktiska i övrigt. Nu kommer de att vara utan klubb när de anländer till England.
Om beslutet innebär att Newport Wasps eventuellt går i graven för gott är för tidigt att säga, men enligt BSPA:s kommuniké är det en utveckling som ska försöka undvikas till varje pris: ”Vi (BSPA) gör allt som står i vår makt för att säkra upp en fortsatt verksamhet av sporten på den aktuella banan i södra Wales.”