Fabrikskontraktet med GasGas är över. Men kanske kan den kommande dealen också få visst sken av ”fabriks”. I alla fall är det ett numera etablerat team som Isak Gifting skrivit på för och han är kvar inom samma österrikiska familj. Till 2022 väntar Hitachi KTM fuelled by Milwaukee för svensken. 

Efter succéhösten förra året, när Isak Gifting som VM–rookie under tio tävling tog sig hela vägen upp till totaltolva i serien, blev 2021 betydligt tyngre för svensken i VM. Då, 2020, fick han hoppa in hos Diga Procross GasGas Factory Racing och det inhoppet ledde också till ett riktigt kontrakt att köra hela VM–serien i år.

Och Gifting hade förhoppningar, höga förhoppningar. Han hade redan under hösten halvt stabiliserat sig topp tio i MX2 och hade dessutom i två heat varit bland de tre bästa. Men det som gick som på räls under 2020 blev en betydligt skumpigare väg 2021.

En fotskada och problem att hitta rätt på hojen inför säsongen, följdes av flera krascher och nollade heat under VM–starten. Efter tre tävlingar hade Gifting bara samlat på sig tolv poäng och var blygsam 21:a i sammandraget. En betydligt bättre period följde och svensken klättrade i VM–tabellen, men det där lilla extra saknades. Sällan lyckades han få ihop två bra heat under en och samma tävling.

På Sardinien i september gjorde han årets dittills bästa tävling, men det dröjde till Trentino och oktober innan GasGas-föraren skulle lyckas vara bland de tre bästa i ett MX2-heat igen. Pallplatsen totalt, som han siktade mot, saknades dock fortfarande.

Gifting nollade sedan ett av två heat i tre av de fyra avslutande GP–tävlingarna och nådde bara 13:e plats i sammandraget. En inte på något sätt helt misslyckat säsong sett utifrån, men såväl Gifting själv som de svenska crossfansen hade väntat sig betydligt mer.

Att det inte skulle bli någon förändring med Diga Procross GasGas Factory Racing stod tidigt klart, inte bara för att Gifting aldrig riktigt verkade trivas i det tyska teamet, utan också för att teamet till nästa säsong ser ut att byta kostym. Men svensken hade trots det alternativ att välja mellan. Och valet föll till slut på brittiska Hitachi KTM fuelled by Milwaukee.

Dalmasen kunde redan under oktober berätta för tidningen om dealen, som då ännu inte var officiell.

– Det blir VM och Engelska mästerskapet. Jag tycker det känns jättebra, jag har varit och pratat mycket med dem och har fått en bra känsla. Kontraktet är bättre också och de har viss backning från fabriken, sa Gifting och berättade om teamet:
– De har sin bas i Lommel, så jag kommer att bo där och utgå därifrån. Det känns betydligt bättre än att bo här i Tyskland, där man är lite utanför allt. I Lommel bor många crossförare man känner. 

Giftings kontrakt löper över två år, vilket betyder att han kommer köra kvar i MX2–VM också under 2023.