Efter förra vinterns inställda mästerskap är det äntligen dags för SuperEnduro–VM igen. 2022 års säsong tjuvstartar redan på lördagen, när premiären körs i polska Lodz. 70 förare finns anmälda – och däribland den regerande europamästaren Magnus Thor, som nu tar steget upp till VM–klass. 

Finalen av SuperEnduro–VM säsongen 2020 tvingades ställa in på grund av coronapandemin, som helt plötsligt lamslog världen, och samma pandemin gjorde sedan att det inte blev någon säsong alls förra vintern. Men nu är mästerskapet tillbaka och fyra tävlingshelger finns planerade säsongen 2022.

Den första faktiskt redan nu till helgen, när 70 förare ankommer landet där disciplinen kanske är som alla populärast – nämligen Polen. Atlas Arena i Lodz står som skådeplats för bataljen och hemmahjälten Taddy Blazusiak, sexfaldig världsmästare, finns förstås på plats.

– Jag ser fram emot superenduron, helt klart. Jag känner mig bra och stark, vi har testat mycket med hojen och har hittat rätt för inomhussäsongen. Min skuldra är bra, träningen har gått bra och min känsla är bra inför premiären till helgen, säger Blazusiak i ett pressmeddelande från GasGas och fortsätter:
– Jag kommer att ge allt förstås. Målet är att vara på pallen och fightas om segrar. Att inleda hemma i Polen känns också fantastiskt. Jag ser fram emot att köra igen och att kunna njuta av stödet från fansen, de är fantastiska.

Förutom Blazusiak finns ytterligare elva förare anmälda i Prestige-klassen – däribland den regerande mästaren Billy Bolt, som 2020 fick fira titeln i kostym när finaltävlingen blev inställd. Med finns också de två övriga som kört hem VM–guld sedan dess att Blazusiak dominerade disciplinen, amerikanerna Cody Webb och Colton Haaker.

Och så en svensk – den regerande europamästaren från 2020, Magnus Thor, som nu tar plats i stora klassen.

– Ja, det stämmer. Vi kör ner i morgon (läs torsdag). Förutom att jag dragit på mig en förkylning är känslan bra. Körningen har känts riktigt bra den senaste tiden och jag hoppas att jag kan få till ett okej resultat, berättar Thor för tidningen och lägger skrattande till:
– Men det ser rätt mörkt ut när man kollar startlistan…

25 förare finns anmälda i Junior-klassen och 34 stycken i EM–klassen, dock ingen ytterligare svensk. Efter premiären i Lodz är det dags för Israel, där dock enbart Prestige-klassen körs, den 20 januari, Ungern är näst ut den 5 februari innan säsongen går i mål med en dubbeltävling i Tyskland den 20 mars.