
270 anmälda till SCCS Deltävling 2!
Efter premiären i Falköping är det under lördagen dags för den andra deltävlingen i Swedish Cross Country Series. Seriens grundare Ola Thorell står själv bakom tävlingen, som körs på Helsinge Motorstadion i Söderhamn. Glädjande nog finns hela 270 förare anmälda.
Foto: Erica Augustsson
Ja, SCCS fortsätter med årets andra deltävling under lördagen och det syns på startlistan att serien börjar få fäste nu. 141 förare startade fjolårets deltävling i Söderhamn, nu finns hela 270 anmälda och betalda. Också premiären, Falköping Big Bang, lockade betydligt fler förare i år, jämfört med fjolåret – från drygt 200 till nästan 300 startande.
Majoriteten av de anmälda til SCCS Deltävling 2 finns i motionsklasserna, Elit-förarna är relativt få men inkluderar å andra sidan flera starka namn – bland dem premiärsegraren Albin Elowson, Rikard Hansson, David Kadestam, Jesper Börjesson och Martin Larsson. Också damernas elitfält är starkt, med förare som Hanna Berzelius, Hedvig Malm och comebackande Frida Östlund. Bland juniorerna ser vi bland andra premiärsegraren André Blohmé, Albin Berglund och Olle Häger.

Tävlingen inleds med ungdomsheat under morgonen, klockan 09.00, där premiärsegrarna Wiggo Lifvendahl, E0, och Mille Söderblom, E1, är förarna att slå. 12.00 skjuts motionsklasserna iväg och 15.00 är det dags för tävlingsklasserna – Elit, Junior, Dam och Senior. Körtiden är 120 minuter för ungdomar och motionärer, samt 150 minuter för övriga.
Avslutningsvis hälsar seriens grundare Ola Thorell via PM att man bjuder på en utveckling av banan till årets tävling.
– I Söderhamn kör vi med dubbelbandat på vissa ställen, vi har valt att kalla det ”GNCC-skogen”. Vid dessa ställen gäller att du får göra egna spårval mellan banden. Det finns uppkörda spår att följa, men det kommer löna sig att lyfta blicken, skriver Thorell och tillägger:
– Att vara kreativ med spårvalet någon annanstans räknas som att gena och kommer att bestraffas. Om man råkar köra igenom ett band någonstans på banan är det av yttersta vikt att man kör tillbaka in på banan på samma ställe.
