Nu är det inget att snacka om längre. När Novemberkåsan firade 100 år i helgen tog Joakim Ljunggren sin sjunde seger. Och därmed är Karlskoga–killen ensam om att vara den mest segerrika föraren genom tiderna. 

När Albin Elowson och Johan Edlund föll bort redan på nattetappens första specialsträcka, den av många avskydda SS1, blev det som vi de senaste åren vant oss att det blir. Joakim Ljunggren mot sig själv och Joakim Ljunggren mot banan.

Och precis som vi också vant oss vid höll sig 30–åringen kall, lika lugn och metodisk som han är på motorcykeln lika lugn och metodisk är han i depån mellan sträckorna. Han har skaffat sig en otrolig rutin på att köra Novemberkåsa redan nu och med uppbackningen från pappa Christer, själv medlem i 10–klubben, är känslan utifrån att ingenting kan gå fel.

Jocke körde ifrån de andra, fortsatte öka försprånget, mådde visserligen dåligt innan han gick ut på det avslutande varvet, men lyckades hålla ihop det igen. För sjunde gången. Därmed är han segerrikast genom tiderna och fick dessutom sitt namn ingraverat i den nya, 15:e, Vandringskåsan.

Det riktiga motståndet saknades. Elowson och Edlund hade stretat emot bra under dagen men trots imponerande körning blev det en Kåsa att glömma. Elowson fick problem med handen, en följd av båtbensbrottet som begränsat rörligheten, och Edlund tvingades bryta med tekniska problem. Båda försvann som sagt direkt.

 

Martin Sundin bytte 300 tvåtakt och 450 fyrtakt mot en 250 fyrtakt. Och blev trea i Novemberkåsan.
Martin Sundin bytte 300 tvåtakt och 450 fyrtakt mot en 250 fyrtakt. Och blev trea i Novemberkåsan.

 

Martin Sundin imponerade på dagen och fortsatte köra fint hela natten på den för honom ovanligt lilla kubiken, 250 fyrtakt, som han lånat av farsan. Niklas Persson körde upp sig när de andra försvann, orken tröt mot slutet men han kämpade sig i mål och blev tvåa.

Sundin fick motstånd om den sista pallplatsen från Henrik Lindholm och Jesper Börjesson men gjorde en magisk sista sträcka och blev trea.

Börjesson, med en förkylning i kroppen, körde bättre och bättre ju längre tävlingen gick, slutade totalfemma och vann Junior–klassen. Närmast bakom sig hade han Erik Ljungberg, även han med en minst sagt magisk sista sträcka, som inte lyckades försvara Junior–segern men dock tog en placering i totalen jämfört med förra året. Oliver Nelson blev sjua och var trea på Junior–pallen.

 

Jesper Börjesson, här intervjuad av Per Busk, svarade för en fantastisk insats efter att ha varit tveksam till start på grund av en förkylning.
Jesper Börjesson, här intervjuad av Per Busk, svarade för en fantastisk insats efter att ha varit tveksam till start på grund av en förkylning.

 

Viktor Karlsson, Emil Andersson och Markus Adielsson imponerade samtliga stort och slog sig in topp–10.

Men det var kanske totalelvan som var den största överraskningen. Att han hade chans att vinna Senior–klassen var nog alla överens om – men totalplaceringen hade nog ingen räknat med. Patrik Erlandsson var femtonde man 2009, under perioden när han var med och körde lite Enduro–SM, och gjorde Kåsa–comeback i fjol med en 44:e plats. Nu blev han alltså elva.

 

Patrik Erlandsson intervjuas av Niklas Eilegård efter den imponerande dagsetappen. Erlandsson höll ihop det även på natten och vann Senior–klassen.
Patrik Erlandsson intervjuas av Niklas Eilegård efter den imponerande dagsetappen. Erlandsson höll ihop det även på natten och vann Senior–klassen.

Ytterligare två Senior–förare tog sig i mål, och hamnade således på pallen – Kristoffer Almén, femtonde målgången på femton försök, blev tvåa och Richard Alun trea.

Amanda Elvin, startfältets enda kvinna, ska ha en stor eloge för att hon kämpade sig igenom ett av nattens två varv. 104 killar hann bryta innan Amanda gav upp.

En stor eloge också till samtliga de 28 förare, varav två föll bort för respiten, som besegrade den  tuffaste Kåsan på flera år. Det gjorde in bra!

Fotnot: Allt om Novemberkåsans 100–årsjubileum läser ni förstås om i Race Magazines sista nummer för året, 18, som kommer ut innan jul.

 

Det blev dubbel Karlskoga EK på pallen, och dubbelt Ljunggrens Motor, när Niklas Persson tog andraplatsen bakom Jocke Ljunggren.
Det blev dubbel Karlskoga EK på pallen, och dubbelt Ljunggrens Motor, när Niklas Persson tog andraplatsen bakom Jocke Ljunggren.