Efter silvermedaljen för Sverige och den individuella andraplatsen på Six Days bar det av direkt till EM–avslutningen. Sol och ett sällsynt dammigt förhållanden på Sardinien byttes mot regn och riktigt hala och kluriga banor i Portugal. Men Jessica Jönsson bemästrar det mesta och körde hem EM–guldet i Dam-klassen.

Det var en rejält blöt EM–avslutning i Portugal, där Jessica Jönsson körde hem guldet. Foto: Robert Pairan
Det var en rejält blöt EM–avslutning i Portugal, där Jessica Jönsson körde hem guldet. Foto: Robert Pairan

Jessica Jönsson vann inget race under de två första EM–deltävlingarna men kom ändå till Tjeckien och den tredje som totalledare. Där blev det två segrar, vilket gjorde att Gas Gas-föraren hade ett bra utgångsläge inför den avslutande tredagarstävlingen i portugisiska Ourem.

Och den individuella damtvåan från Six Days visade direkt på fredagen att det skulle bli svårt att knipa något guld från henne.
– Även om jag inte var snabbast på något av proven så var jag jämnast och kunde vinna dagen, även om det bara blev några sekunder. Det duggade hela dagen och mot eftermiddagen så blev det rejält halt och klurigt på transporterna. Rejäl skillnad mot Sardinien. Proven var dock fina hela tiden även om extremen var svår. Men det hade den varit även utan regn, berättar Jessica från hemmet utanför Enköping.

Lördagens race kortades ner till två varv för tjejerna på grund av regnet och en mer avslappnad Jessica var nu betydligt mer överlägsen sina konkurrenter.
– Ja, då var jag väl snabbast på fem av sex prov, så det kändes riktigt skönt. Renget öste verkligen ner efter målgång på fredagen men proven var fortsatt fina så arrangören gjorde ett riktigt bra jobb där, menar Jessica.
I och med segern var guldet så nära Jessicas händer det bara kunde komma. I princip behövde hon bara rulla igenom söndagens avslutande crossheat. Men svenskan drog förstås på, var snabbast ur grind, slutade tvåa och kunde med 15 poängs maringal knipa guldmedaljen framför finskan Sanna Karkkainen.

Men något större firande nere i Portugal blev det inte för europamästarinnan.

– På kvällen var det väldigt lugnt. Jag mötte upp med min finska vän och konkurrent Marita Nyqvist för lite middag men annars var det lugnt. Hade ett tidigt plan att passa, berättar Jessica.

Då var mottagandet när hon landade i Sverige desto större.
– Ja, på Arlanda var det ett riktigt härligt bemötande från vänner och familj. Lokaltidningen här uppe var på plats också. Det har varit några riktigt bra dagar sen jag kom hem.

Ett EM-guld alltså att lägga till samlingen med SM– och Six Days–medaljer.

Jessica på pallen med sitt EM–guld efter söndagens crossheat. Foto: Robert Pairan
Jessica på pallen med sitt EM–guld efter söndagens crossheat. Foto: Robert Pairan

Till nästa år ligger VM för tjejerna ur en svensk förares synvinkel betydligt bättre än i år. Med premiären i Spanien i april, tävlingarna i Finland och Sverige i juni med bara en veckas mellanrum, och avslutningen i Frankrike i september, kommer säkert många svenska tjejer försöka ge sig på en VM–satsning.

Jessicas kontrakt med Gas Gas sträcker sig bara till årsskiftet och därför är inget klart än varken vad eller hur hon kommer att köra 2014.
– Jag har inte hunnit fundera alls på nästa år än. Det har varit riktigt mycket nu ett tag, med både Six Days och EM. Och nu är det Gotland nästa vecka. Så det får väl bli efter det som jag får sätta mig ner och fundera, säger Jessica och avslutar:
– Jag har kört Gas Gas nu sedan 2008 och vunnit SM–guld på cykeln varje år sedan dess. Det är klart att det är andra märken som luskar och frågar lite men det finns inget konkret förslag från någon annan.