Om exakt två veckor inleds Sveriges GP i enduro, när Svea Enduro tillsammans med ett tiotal klubbar arrangerar VM–deltävling i Skövde. Vi tog ett snack med Jesper Eriksson – den som kanske framförallt drar i trådarna kring arrangemanget. 

Om man jämför VM–tävlingen som FMCK Skövde körde i egen regi för två år sedan, vad kan publiken förvänta sig för skillnader i år?
– Publiken kan förvänta sig ett ännu bättre evenemang eftersom vi har ett års erfarenhet nu och är etablerade. Och vad som bidrar till att det kommer bli ett bättre evenemang är kanske framförallt att en större del av Endurosverige är involverade den här gången. Vi är elva klubbar involverade, som gör det här tillsammans.

Det är alltså inte FMCK Skövde som arrangerar tävlingen själva?
– Nej, det är Svea Enduro som står bakom VM-ansökan och projekterar tävlingen, i samarbete med FMCK Skövde, Tibro MK, Carlsborgs MK, Töreboda MK, Mariestads EK, Götene MK, Tidaholms MK, Försvarsmaktens EK, FMCK Malmö, Botkyrka MK och FMCK Strängnäs. Svea Enduro är en klubb utan egen klubblokal och område, som är till för att främja elitsatsningen i Sverige. De äger också den trailer som Endurosektionen förfogar över. Jag vill också betona att varken Svea Enduro eller de klubbar som gör det här har någon ekonomisk vinning i arrangemanget, vi får verkligen kämpa med näbbar och klor för att få ihop det ekonomiska. Vi som gör det här, och drar i trådarna, gör det för sportens utveckling i Sverige. Vi har sett att man måste ha en VM–tävling i Sverige med jämna mellanrum, för att sätta sporten på kartan och ge våra förare utveckling.

Går det ihop sig ekonomiskt att arrangera en VM–tävling då?
– Vår ambition är såklart det, men det är inte helt enkelt. Som det ser ut idag kommer det inte att bli något överskott, är man ute efter det så ska man arrangera andra typer av tävlingar. Så att vi har lyckats få med alla klubbar att samarbete om det här är helt otroligt. Man gör det för sportens skull och det tycker jag är fantastiskt. Det finns många enduroentusiaster som jag tror är måna om att visa allmänheten vilken fantastisk sport vi bedriver, och att vi minsann kan köra VM i Sverige. Dessutom hoppas och tror vi, med så många bra både juniorer och seniorer i toppen, att det ska synas lite mer än vanligt i media.

Banan och upplägget på tävlingen kommer också vara annorlunda jämfört med för två år sedan?
– För två år sedan var tyngdpunkten av tävlingen på Billingen, med slalombacken som ett extremprov, crossprov på Cementa och den långa transporten i naturområdet. Nu är det egentligen bara paddocken, extremprovet och supertestet som är där uppe. Majoriteten av tävlingsdagarna, med två loopar som körs tre gånger vardera under fredag och lördag, är belägna nere på övningsfältet.

Förarna kommer alltså att starta i depån, köra extremprovet och sedan ta sig ner mot stan, för två loopar ute på övningsfältet. Berätta lite mer om banan!
– Förarna kör transport rakt genom staden, till Kyrketorpsbanan vid Kråkeberget. Där kommer det att vara en tidkontroll och därifrån utgår looparna. Där kommer också att vara en uteservice samt ett av två enduroprov, det finns också en stor publikparkering. Förarna tar sig sedan via en transport bort mot Klagstorp, där man kör såväl ett enduroprov som ett crossprov. De populära betongbackarna kommer att vara med igen, på enduroprovet. Min uppfattning är att enduroproven kommer att ligga någonstans runt tio minuter i körtid, medan crossprovet är något kortare. Liksom extremprovet uppe på Billingen. Vi vet också att det kommer bli lite tidspress för förarna på någon av transporterna nere på övningsfältet.

Så publiken beger sig med fördel antingen till Kråkeberget eller Klagstorps Gård?
– Ja, under fredag och lördag så pratar vi egentligen om två stora publikplatser, på just nämnda ställen. Båda kommer ha organiserade publikparkeringar. Det kommer också att finnas organiserad parkering uppe på Billingen, vid depån och extremprovet. På samtliga tre ställen kommer vi också att ha försäljning av mat. Inträdet är gratis men vi kommer att ta ut en avgift för parkeringen, parkeringsbiljetten som man köper gäller för samtliga dagar inklusive Billingen Enduro Challenge,  det inkluderar ett programblad och allt är paketerat i senaste numret av Race Magazine. Betalning sker genom Swish på plats.

Hur många förare kommer att köra VM–tävlingen?
– Totalt har vi i dagsläget 155 anmälda förare, varv 22 startar i Open-klasserna. Jag pratade med Patricia Eneroth i Endurosektionen och de var väldigt positiva till antalet anmälda. Förhoppningsvis så fyller det på lite mer innan det är dags och kan vi ha ambitionen att komma upp i 170 så är det lika mycket som i Italien. Det skulle vara riktigt bra.

Är det många lokala som tar chansen?
– Jag har faktiskt inte hunnit kolla på startlistorna men det får vi hoppas att det är. Jag vet i alla fall att vår stora stjärna i staden, Albin Elowson, kommer att vara med och köra. Både VM och Billingen Enduro Challenge, som vi alltså arrangerar på söndagen efter VM–tävlingen. Det blir inga ledsamheter efter att VM–cirkusen är över, då drar vi på direkt med ett varvlopp.

Vad är det för upplägg på varvloppet, BEC?
– Det kommer att gå mycket på VM–transporterna, ute på övningsfältet, men också delvis på specialproven som körts. Det blir ett helt nytt upplägg jämfört med de två senaste åren, inte riktigt så mycket sten som det varit uppe på Billingen.

Finns det möjlighet till camping för de som kommer till Skövde för att kolla på VM–tävlingen?
– Campingen uppe på Billingen, som ligger bara 300 meter från depån, är öppen och där finns alla faciliteter. Depån till BEC öppnar på lördag kväll. Annars hänvisar vi till hotellen som finns i stan.