Igår var sista anmälningsdag till premiären av årets Knobby Swedish Enduro Championship. I alla fall för att undvika efteranmälningsavgift och ha rätt till seddning. Och vi kan med glädje konstatera att hela 325 förare ser ut att ta chansen att inleda SM–året i Hässleholm. 

289 förare kom till start under den första dagen i fjolårets SM–premiär. Och då var det, hos Falköpings MK, inget kvar på körkort. I år finns hela 325 förare anmälda till FMCK Hässleholms premiär, där det är körkortskrav. En fantastisk uppslutning och ett mycket gott betyg för det arbete Marcus Frändén gjort med SM–serien de senaste åren.

Också ett gott betyg för arrangören Hässleholm, som också körde premiären 2016 och då med totalt 284 startande förare. Mats Johansson, som är organisationsledare och tävlingsledare för tävlingen, är inte förvånad att uppslutningen är så pass god.

– Nej, vi har promotat tävlingen ganska hårt tycker jag. Men det är såklart trevligt med så mycket förare. Mycket trevligt, säger Johansson.

 

Premiären i Hässleholm för två år sedan bjöd på en del rätt blöta partier.

 

Johansson och banchefen, den förre VM–föraren i såväl enduro som supermoto Martin Lind, är precis som för två år sedan de som dragit det tyngsta lasset med SM–arrangemanget. Och från början hade man planer på en något annorlunda tävling.

– Det snurrade lite i huvudet på oss om att köra Dag 2 som en nattsträcka. Men det var lite sent påkommet och hade inte riktigt varit fair play mot förarna. Ska man göra det kanske man ska vara ute ett år i förväg med informationen, menar Johansson.

Nu blev det istället en traditionell SM–tävling som kommer bjuda på fyra varierande specialprov per varv – underlaget varierar från asfalt och betong till grus, sand och blålera. SM–klasserna för herrar kommer att köra tre varv som det ser ut idag, medan damerna, veteranerna och Bredd–klassen nöjer sig med två. Körtiden beräknas vara cirka 140–150 minuter per varv, vilket gör att elitförarnas tävlingsdag kommer att ta drygt sju timmar.

– Ett av specialproven går på samma ställe som för två år sedan. De tre övriga är nya från då. Däremot kommer de som var här och körde Hovdalajakten i fjol att känna igen sig på ytterligare ett par specialprov. Jag skulle benämna proven som tre enduroprov och ett cross/enduroprov, avslöjar Johansson.

 

Regerande mästaren Joakim Ljunggren kommer inte till start när SM inleds nästa helg.

 

I anmälningslistan kan den uppmärksamma notera att den niofaldige svenska mästaren Joakim Ljunggren finns med, trots hans farväl till serien i fjol. Men det noteras också att KTM–föraren är en av fem förare som ännu inte betalt anmälningsavgiften och han meddelar också till Race att han inte kommer starta.

– Nej, jag ska inte köra. Men det kanske kan bli något inhopp under året, hälsar Ljunggren.

Så många ser ut att starta SM–premiären

SM1: 22
SM2: 34
SM3: 27
JSM1: 22
JSM2: 21
Dam: 13
VRM1: 66
VRM2: 48
Bredd, 2-dagars: 48
Bredd, lördag: 24

Fotnot: I Race Nummer 4, som når prenumeranter i dagarna, tippar vi hur SM–säsongen kommer att sluta.