Dags för GGN 2020 – här är våra tankar
Så. Då var det äntligen dags för årets Gotland Grand National. Guldhjälmsklasserna inleder tävlingshelgen i morgon på morgonen, innan det fram emot förmiddagen är dags för veteranhojar och ungdomsklasser. På eftermiddagen körs sedan såväl Motion 50–59 år som Dam Motion och Militär, precis som man gjort under de två senaste åren.
Den stora motionsstarten sker som vanligt på lördagsmorgonen, när man släpper iväg Motion 15–29, 30–39 och 40–49 med tio minuters mellanrum. Och då kan ni som nu sitter hemma också följa tävlingen live via SVT2 (eller SVT Play), från 09.30. Likt de senaste åren finns sedan också möjligheten att följa eliten, som startar 12.30, direkt – såväl i SVT1 som SVT Play.
Jag tycker fortfarande det är extremt häftigt att endurosporten i alla fall en gång om året får ett så pass stort utrymme i rikstäckande media. Ta till vara på det, alla ni som är intresserade av motorcykelsport men inte kan vara på plats på Gotland, och följ sändningarna. Johan Ejeborg och Maria Wallberg gör, tillsammans med experterna LG Ståhl och Anders Eriksson, ett fantastiskt arbete med att bevaka GGN.
Fick förresten höra att SVT–delegationen i somras bokade av sina resor och hotellrum till Gotland. Att man skulle sända tävlingen var klart, men precis som många andra förutsatte man att den på grund av coronapandemin inte skulle bli av. Men det kommer den alltså bli, trots att smittan nu på nytt verkar öka.
Conny Bohlin och hans Nordic Sport & Event har haft ett tufft år, med mängder av inställda arrangemang, och måste vara något oerhört lättade av att man faktiskt fick till stånd att köra GGN. Och det ska man nog delvis tacka förbundet, Svemo, för. Såväl Endurosektionen, med sammankallande Anders Ljunggren, och kansliet, med sportchef Annika Pettersson, har jobbat hårt för att tävlingen ska kunna bli av. GGN är inte bara viktigt för Gotland och företaget som numer driver tävlingen, utan också oerhört viktig för motorcykelförbundet och sporten i stort. Den är, tillsammans med Novemberkåsan, ansiktet utåt för enduron.
Som jag förstod det hade Bohlin ställt in sig på att försöka genomföra sitt alternativa upplägg med GGN World Wide, som skulle köras på flera platser runt om i Sverige och Norden, men Svemo tryckte på för att man i alla fall skulle försöka få de tillstånd och medgivande som krävdes för att istället köra så vanligt som möjligt.
Nu blir det en publikfri tävling, där det också finns begränsningar i hur många medföljare varje tävlande får ha med sig. Så sent som den 15 oktober kom också beskedet att prisutdelningarna på Wisby Strand flyttas till Tofta Skjutfält, det för att undvika sammankomster inomhus när coronasmittan nu på nytt verkar öka.
Prisutdelningen som den varit under de senaste åren, med sittande middagsgäster, har i mitt tycke inte varit någon succé, men som fotograf har jag i alla fall sluppit frysa. Nu blir det utomhus, någon timme efter målgång, och det finns ju några klasser att dela ut priser i. Jag huttrar redan…
Men lika mycket som jag bävar över att återigen huttra mig igenom två dagar på Tofta Skjutfält, lika mycket ser jag fram emot att följa eliten göra upp om segern i den 37:e upplagan av GGN. Och vad har vi att förvänta oss egentligen, vad gäller det sportliga? Ja, efter sju år med utländska segrare (Pela Renet, Josh Strang, Kenneth Gundersen och Kjetil Gundersen) har vi de två senaste åren fått se blågula Husqvarna–vinster. 2018 genom Albin Elowson och i fjol Filip Bengtsson, som vann i sin debut men som nu saknas efter skada.
I år ser vi, på grund av pandemin, färre utländska förare än vanligt, men av de fyra som jag tror kommer göra upp om det är ändå bara hälften svenskar. Joakim Johansson och hans Yamaha–team kommer nämligen med en stark nordisk duo i finländaren Eero Remes och norrmannan Even Heibye. Och jag tror att det blir de två, tillsammans med svenska Husqvarna–duon Elowson och Ken Bengtsson som gör upp om segern 2020.
Remes har kört mängder av gånger och var tvåa så sent som i fjol. VM–starten har inte varit lyckad, men 35–åringen vet hur man gör. Elowson vann som sagt 2018 och är nybliven svensk mästare, jag tror också att han kommer betydligt mer till sin rätt på 450 nu än han gjorde i de avslutande SM–tävlingar. Heibye vet vi har grundfarten och han varit med och fightats i toppen på GGN tidigare, dessutom vet vi att tävlingen är en norsk specialitet. Heibye skulle kört SM-serien i år men fick på grund av körkortsbekymmer stå över, han är nog hungrig nu. Ken Bengtsson var imponerande fyra i debuten 2016 och sedan på pallen som trea den tuffa upplagan 2018. Den svenska MX2–mästaren kan definitivt nå hela vägen nu.
Där bakom finns ett drygt tjugotal riktigt starka förare, av vilka jag tror ett tiotal har stora möjligheter att slåss om pallplatser. Vi har Micke Persson, som verkar vara i storform och kommer från tre raka triumfer i SM, och totaltrean i SM, Oskar Ljungström. Vi har Oskar Olsson och Anton Lundgren, som båda imponerat under hösten, och Adam Andersson, som går ner på 450 och siktar mot seger. Vi har också Albin Norrbin, Max Ahlin, Rikard Hansson och Viktor Björklund. Och så ytterligare en finländare i Eemil Pohjola.
Sedan finns ytterligare tio som jag tror kanske får svårt att nå en pallplats, men som definitivt kan vara topp 10 eller kanske till och med topp 5 en bra dag. Emil Berggren och Rasmus Varg debuterar båda, men visade på Älgjakten senast att man har farten också i endurospåret. Varg har dessutom flera framgångar från ungdomsklasserna på Gotland. André Högberg och Viking Lindström är ytterligare två crossförare som jag tror kommer göra bra i från sig. Lägg till Jimmy Wicksell, Robert Friberg, Kevin Olsen, Max Erlandsson, David Kadestam. Calle Bjerkert och Marcus Göthenberg, och ni förstår att det är svårt att tippa vilka som kommer bli topp 10 i år. Men jag gör i alla fall ett försök här intill.
Dam–eliten då? Ja, startfältet är tunt och innehåller bara ett femtontal namn. Utgångstipset blir att det kommer stå mellan de två senaste årens segrare, Hanna Berzelius, och Hedvig Malm, som var trea i fjol och som imponerat stort i SM under hösten. Ett fåtal crosstjejer tar chansen och av dem tror jag kanske mest på Matilda Ahlström, som även om koncentrerat sig på crossen i år är lika van vid endurospåret.
KALLE TIPPAR GGN 2020
1. Even Heibye
2. Albin Elowson
3. Ken Bengtsson
4. Eero Remes
5. Micke Persson
6. Oskar Ljungström
7. Max Ahlin
8. Oskar Olsson
9. Adam Andersson
10. Anton Lundgren