Svensk ljuddämpare ej godkänd

Den svenska ljuddämparen Beco blev ej godkänd efter de tre mätningar som gjordes på engelsk mark under hösten och vintern. Istället blev tre brittiska och en polsk konstruktion godkända från och med kommande säsong.
– Självklart är jag väldigt besviken. Det värsta är att vi inte fått någon förklaring ännu, till varför vi inte fick vår dämpare godkänd, säger Conny Samuelsson, som ligger bakom den svenska konstruktionen tillsammans med Bertil Andersson.

Brittiska Dep, King och Motad samt polska Poldem heter de nya dämparna som kommer tas i bruk på marknaden under kommande säsong.
Conny Samuelsson och Bertil Andersson har lagt ned drygt tre år på att konstruera en ny ljuddämpare som dels var anpassad till de nya ljudnormerna på 112 decibel, men som även ger en helt annan säkerhet på banan för förarna, och som framförallt ger en längre serviceintervall som är mer ekonomiskt fördelaktig.
Bertil och Conny har lagt ned massor av egna pengar för tillverkning, resor och material.
– Pengar är inte allt. Men visst är vi besvikna, när vi vet att vi har en konstruktion som fungerar, det har vi sett när olika förare testkört den. Och det mest tråkiga är att vi inte fått veta varför vår dämpare inte blivit godkänd, trots påtryckningar, säger Conny Samuelsson.
Svaret finns hos FIM:s tekniska kommission CTI, och dess koordinator Charlie Hennekam. Men hittills har inte Hennekam svarat på de svenska motormännens frågeställningar.
* Läs mer om de nya ljuddämparna och beslutsgången i kommande nummer av Race.

3 kommentarer

  1. Hej!
    Att de här Svensk killarna gjort en bra ljuddämpare har kanske inte så mycket att göra med ett godkännande. Det är förmodligen vem, vilka avtal, hur man känner personer och liknande som avgör om en dämpare ska bli godkänd. Det här är ungefär lika dåligt som att sporten ofta inte vilar på en sportslig grund utan vilka kontakter och hur mycket man fjäskar som avgör om man ska bli uttagen!
    Mvh R.

  2. Det är många beslut som tas i dom fina idrottsorganisationerna som inte gagnar dom som är idrottsmän och dom som gör uppoffringar runt om idrottsmännen. Det är helt andra värderingar som kommer fram när besluten skall tas. Vi har möjlighet på pappret att välja bra företrädare när styrelser utses, men vi tar dom inte för vi skickar ofta fel personer att representera oss. Det gäller hela vägen från klubbstyrelser till internationella förbund och det gäller inte bara motorsport utan många andra sporter också. Vi vet att tacklingar i ishockey och amerikansk fotboll skördar väldigt många offer med livslånga lidande. Vi vet att man slår ut tänderna om man inte har ansiktsskydd i ishockey. Ändå fortsätter vi år efter år och gör unga idrottsmän till invalider. Vi vet att ljuddämparna i speedway skapar effektkurvor, som gör att förarna ibland skadas, då motorcykeln inte uppför sig optimalt. Så länge det inte är pamparnas barn som far illa, så vidtar man inte sunda åtgärder för att rätta till problemen. Det är viktigare att bestämma vilken blå färg kavajen skall ha och om emblemen på kavajen skall sys med guldtråd i Pakistan. Så att man ser representativ ut när man går på restaurang betalad med licenspengar.

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]