Lejonens vd och klubbchef avgår

Under torsdagen meddelade Gislaved Motorklubb och Lejonen Speedway – via klubbens hemsida – att Joakim Olsson som varit vd för Lejonen under flertalet år kommer att avgå som vd och klubbchef för Lejonen Speedway med omedelbar verkan.

Informationen gick först ut till klubbens medlemmar under torsdagen möte på NTEX Arena.
Joakims avhopp kommer i ett läge där det råder stor ovisshet om den ekonomiska situationen hos 2008 och 2009 års mästare. Förre VM-tvåan Leigh Adams förklarade i förra månaden att smålänningarna var skyldiga honom närmare en halv miljon kronor. I samband med dessa turer hävdade Joakim Olsson att man hoppades reglera skulden till australiensaren innan juni månads utgång.
Tidigare den här veckan dök det upp nya illavarslande tecken angående Lejonens ekonomi.
Varken australiensaren  Chris Holder eller polacken Piotr Swiderski körde tisdagens bortamatch mot Indianerna. Chris uteblivande förklarades med att han tillfälligtvis hade tunnsått med motorer och i nuläget därför prioriterade engelska Elite League framför den svenska elitserien.
Det ryktades dock om att Chris nobbade resan till Kumla på grund av att han inte fått betalt för ett antal tidigare matcher.
På tisdag i nästa vecka har Lejonen hemmamatch mot Elit Vetlanda. Då väljer klubben att använda sig av det så kallade enkronaskonceptet. Det innebär att pubiken bjuds på fri entré och att ett fritt antal sponsorer betalar en krona för varje åskådare som passerar entrégrindarna. I är det bortåt 120 sponsorer som backar upp arrangemanget.
Tidigare har enkronasvarianten varit en succé. För två år sedan kom det nästan 10 000 åskådare när Lejonen åkte mot Dackarna. Det här blir sjätte året i rad klubben använder sig av nämnda upplägg.
Eftersom ekonomin tycks vara pressad skulle det vara välkommet med en storpublik.
Det medger avgående klubbchefen Joakim Olsson i en färsk pressrelease.
– Vi har haft lite otur med väderlek och annat i våra tre inledande matcher i år och därav låga publiksiffror. Nu hoppas vi att alla speedwayentusiaster, nya som gamla, tar sig hit på tisdag. Målsättningen är att slå förra årets publiksiffra och passera 7000 personer, säger han.

 

4 kommentarer

  1. Man måste fråga sig,vad är det som är intressant med speedway…är det att det att det går hiskelikt fort eller är det närkamper och omkörningar? Jag föredrar det senare.Den lilla speedway jag har sett i Gislaved har varit dödstråkig och närmast totalbefriad från omkörningar.Mitt enkla råd till Gislaved Motorklubb är…korta rakorna,så blir det roligare speedway och förmodligen mer publik.

    1. korta rakor är inte det som gör bra speedway,det som ger bra speedway är en bana med någelunda jämt fäste runt i svängarnaså det finns mer än ett spår att åka i,jag är indian och vi har en av dom största banorna och vi bjuds på förträfflig speedway,ibland undrar man ju varför dom inte preppar en hemma bana som dom flesta andra gör vetland i synerlighet men men vi får nästan alltid se bra speedway i kumla

      1. Går inte att jämföra Gislaved och Kumla.Sannahed är en långbana som träffat rätt i allt…hög fart,fina kurvor och omkörningsvänlig.Sannahed är kanske Sveriges bästa speedwaybana…rolig att köra på och nästan alltid bra speedway för publiken.
        “Nyckelen” till underhållande speedway är möjlighet till närkamp och omkörningar vidhåller jag.Finns det något tråkigare än “följa jonn” speedway…tävling genom första kurvan och sedan transportsträcka till mål.

        1. Ursäkta om diskussionen handlar om speedwaybanor när den egentligen skall handla om Lejonens interna problem…men allt som kan öka publikintresset är nog av betydelse i det här fallet.
          Per Jonsson lär ha varit med och designat banprofilen till Toruns nya annläggning som verkar hellyckad.Helt klart finns det ett “gyllene snitt” även när det gäller speedwaybanans längd,kurvradie,dosering och banmaterial…om man finner det via matematiska uträkningar eller fingertoppskänsla är väl frågan.

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]