Lejonen senaste konkursboet i svensk speedway

Den ekonomiska farsoten i svensk speedway fortsätter.
Tidigare har sporten sett anrika lag som Masarna, Kaparna och Smederna gå i konkurs. Nu kan listan utökas med ytterligare en klubb. Lejonen Speedway AB var begärda i konkurs av en förare. Förhandlingen skulle äga rum i nästa vecka. Lejonen väljer dock att kasta in handduken i förväg. Jönköpings tingsrätt meddelar idag att klubben frivilligt går med på en konkurs.

Enligt SVT-sporten har Lejonens skulder varit uppe i två miljoner kronor som mest. Ryggsäcken har sedan successivt krympt. Bördan uppges vara nere i en halv miljon kronor. Klubben har dessutom upprättat avbetalningsplaner med ett flertal förare. Vilka det handlar om är inte känt. Men efter Mikael Max initiativ att begära smålänningarna i konkurs, på grund av deras skuld till honom på 133 000 kronor, har flera andra förare gått ut offentligt och avslöjat att man har pengar att kräva. Däribland Sebastian Aldén, Oliver Berntzon och dansken Leon Madsen.
I en radiointervju i förra veckan hävdade Lejonens talesman Fredrik Junkell att konkursen enbart gällde klubbens aktiebolag och att deras fortsatta sportsliga verksamhet inte var hotad. Inställningen från hans sida var att Lejonen skulle åka i allsvenskan precis som planerat.
Men om det överensstämmer med regelverket är inte säkert.
När Masarna och Smederna försattes i konkurs överfördes den sportsliga biten i deras respektive syskonförening. Masarna kunde fortsätta sitt seriedeltagande i sin fristående klubb Gasarna SK. Fallet var detsamma med Smederna som hade Smederna Ungdom att tillgå för att driva verksamheten vidare. Det tvåfaldiga mästarlaget från Gislaved har ingen motsvarande lösning att utnyttja som en slags räddningsplanka.
Det återstår också att se hur Lejonen ställer sig angående årets allsvenska säsong efter dagens konkursbesked. Radio Jönköping uppger att en konkursförvaltare är utsedd och att personen i fråga ska träffa representanter för klubben i eftermiddag.
Ett gemensamt mönster för konkurserna i svensk speedway är att de föregåtts av en indragen elitlicens och tvångsdegradering ur elitserien. När Smederna inte fick någon förnyad licens av elitlicensnämnden valde klubben omgående att självmant försätta sig i konkurs. Kaparna agerade inte lika drastiskt. Göteborgarna fullföljde elitserien, men kom aldrig till start året därpå i divisionen under. Lejonen åkte också färdigt elitserien i höstas. Men laget hamnade sist och hade inte sluppit nedflyttning även om man hade fått ny elitlicens.

 

1 kommentar

  1. Problemet är att ingen vet någonting. Vad kommer hända med de förarna om är kontrakterade med Lejonen. Kommer Div 1 utökas med ytterligare eller kommer Lejonen, om de bara vill, få vara kvar i Allsvenskan? Egentligen skulle det mest rättvisa vara att degradera Lejonen till div 1 men samtidigt ter det sig orimligt att ha 10 lag i div 1 och bara 6 i Allsvenskan.

    När kommer det mer information?

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]