Peick ber om ursäkt – men inte till Friese

Weston Peick VS Vince Friese. Ja, det var definitivt hetaste samtalsämnet efter Anaheim 1. Peick tog till nävarna mitt under semifinalen efter flera tveksamma styrning från Friese, han plockades av banan, fick böter och avstängning. Nu ber Yamaha–föraren om ursäkt. Men nämner inte Friese överhuvudtaget i sin text.

”Till mina vänner, fans och sponsorer. Efter att ha hunnit smälta det som hände i lördags kände jag att det var nödvändigt att be om ursäkt för hur jag hanterade mig själv i stridens hetta. Jag måste erkänna att jag är överväldigad av stödet jag fått/…/Jag ser fram emot att vara tillbaka till den tredje rundan, köra som jag vet att jag kan och representera mina sponsorer och fans till min bästa förmåga.”

Ja, så skrev Weston Peick i en ursäkt publicerad på bland annat Racer X Online sent i går kväll lokal tid. Inte ord om någon ursäkt till Vince Friese alltså. Och det hade vi kanske inte väntat oss eller. De två har haft duster förr och frågan är om det är över ännu…

Peick bestraffades i alla fall med 5000 dollar i böter och är dessutom avstängd i San Diego till helgen, förutom att han stoppades från vidare tävlande i lördags. Ett straff Yamaha–föraren inte heller kommenterar i sitt pressmeddelande.

 

Weston Peick VS Vince Friese. Det var fight direkt från start, förarna emellan. Foto: Ray Archer

Weston Peick VS Vince Friese. Det var fight direkt från start, förarna emellan. Foto: Ray Archer

 

Det gör däremot teamägaren för Autotrader.com/Monster Energy/Toyota Yamaha, Coy Gibbs.

– Jag tycker straffet är rimligt. Du kan inte ha förare som slåss på banan. Det är inte vad vi vill ha, inte för sporten, inte för vår sponsorer och inte för teamet, säger Gibbs till Racer X och fortsätter:
– Man kan inte ha överseende med vad han gjorde. Friese är en aggressiv förare, endel skulle kalla honom farlig, och det har han förmodligen varit ett tag. Jag gillar Friese, det är en bra kille och jag träffat på honom tidigare. Men, du vet, två gånger på en och samma tävling, det fick nog bägaren att rinna över för Weston. Och du får vad du får då, antar jag.

Mike Genova i sin tur, ägare till Vince Friese team, Smartop Motoconcepts, menar att straffet är på tok för lågt och har ingen som helst förståelse för de som tycker att hans förare är farlig för andra med sitt körsätt.

– Vi tycker att avstängningen skulle gälla minst två tävlingar, jag har aldrig sett något liknande. Weston borde skämmas, säger Genova och fortsätter:
– Jag är extremt stolt över hur Vince hanterade situationen och behöll lugnet, han tar inte skit från någon. Alla säger att Vince har ett rykte om att köra fult men jag skulle säga att 70 procent av förarna på den här nivån har det. Det är vad som krävs för att komma hit. Har Vince ett värre rykte än andra? Jag vet inte. Men vi har inte fått någon kritik från AMA, och de tycker inte att vi gjorde något fel.

Vad säger ni? Vem har rätt? Vem har fel? Och är ni Team Peick eller Team Friese?

Här är fighten:

Här ses hela första heatet med de två:

Och här semifinalen, som slutar med slagsmål:

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]