Norén om premiären, målet med säsongen och en eventuell VM–satsning i framtiden

Premiären kan summeras som godkänd men med en viss bitter eftersmak. Fredrik Norén inledde AMA Pro Motocross Championship som trettonde man i det första heatet innan han tappade ljuddämparen i det andra och tvingades bryta. I en intervju med motoxaddicts.com berättar svensken mer om premiären.
– Andra heatet var en besvikelse. Men jag är hel, och vi gjorde framsteg med hojen, sa Norén. 

Ja, Dan Lamb fick en pratstund med Fredrik Norén efter US Nationals-premiären på Hangtown i helgen. I MotoX Addicts ”Privateer Showcase”–spalt pratar Freddie bland annat om den nya hojen och livet som privatförare i sommar. För trots den hjälp han får av Honda och Rocky Mountain/ATV–teamet ser han sig själv främst som privatförare.

– Ja, helt klart. Jag har en mekaniker, men det är kämpigt att få ihop det – att kunna få honom till racen och betala honom lön. Som det är nu kan man säga att han gör det ideellt. Jobbar gratis. Jag är djupt tacksam för det, säger Norén och berättar vidare om sin hoj och sitt upplägg:
–. Jag har fått motorn fixad, fått hjälp från Showa och dessutom hjälper Honda mig en hel del. Sedan kommer jag stå hos Rocky Mountain hela året, och de transporter min cykel. Det blev en sista minuten–grej, men vi gör så gott vi kan. ’

 

Jobbet som testförare för Honda gör att Norén måste vara redo för tester i Kalifornien mellan varje tävling. Foto: Hoppenworld

Jobbet som testförare för Honda gör att Norén måste vara redo för tester i Kalifornien mellan varje tävling. Foto: Hoppenworld

 

Norén har kvar jobbat som testförare för Honda även under säsongen och måste efter varje race tillbaka till Kalifornien, om det är så att man behöver hans tjänster. Men den cykel han kör på då, den Trey Canard och Cole Seely styr i mästerskapet, skiljer sig mycket från den han själv fått ihop.

– Det är ganska stor skillnad. Min cykel är en standardhoj som vi bytt några delar på och byggt en motor till. Deras är annorlunda. De har helt andra resurser att använda för att göra hojarna redo, berättar Norén som dock avslöjar att han fått viss hjälp av fabriksteamet med sin egen styrning.
– Såklart har de hjälpt mig med en del, för att jag ska kunna bli snabbare. Det är ett jättebra samarbete vi har och jag gillar att jobba med gänget.

I Hangtown hade Norén bara, mer eller mindre, fabriksförare framför sig, och han låg också med och fightades med idel fabrikskillar när han tvingades bryta det andra heatet på grund av en tappad ljuddämpare. Svensken har varit totaltia två säsonger i följd nu, men har högre mål än så.

– Jag vet att jag har farten för att vara med längre fram.Det handlar bara om att få ihop allt. Jag ser mig själv som en förare som kan vara topp–fem i varje heat och det är dit jag vill. Samtidigt vill man också vara jämn. Det tar tid och jag försöker bygga upp min fart. Men jag tror att jag kommer nå dit till slut, menar svensken som säger sig ha mer att ge på amerikansk mark.

– Som det är nu känns det inte som att jag gjort allt jag kan här. Jag känner att jag kan bättre och i år ska jag förbättra mina resultat. Racingen här är riktigt bra och just nu ser jag inte mig själv återvända till Europa. Men i framtiden skulle det vara kul att åka tillbaka och köra en säsong eller två. Min fru är amerikanska och hon skulle helt klart gilla det.

 

Norén är inte klar med USA ännu, men utesluter inte en VM–satsning i framtiden. Foto: Hoppenworld

Norén är inte klar med USA ännu, men utesluter inte en VM–satsning i framtiden. Foto: Hoppenworld

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]