Allt inför AMA Nationals– vem har ni som favorit?

Efter sjutton rundor med supercross på de stora amerikanska arenorna är det nu dags för lite klassisk motocross borta i Staterna. Hangtown inleder året, där vi har en skyhög favorit i 250–klassen. Och en klar favorit i 450. Vad tror ni? Vilka kan främst hindra Jeremy Martin och Ryan Dungey från att försvara sina titlar?

Favoriter 450: Eli Tomac imponerade stort under säsongsinledningen förra året, men försvann sedan ut och tvingades till dubbla operationer. När han var tillbaka var det för Monster Energy Kawasaki, men det tog ett tag innan Tomac fann sig till rätta på nya hojen. Ryktet säger att man efter ungefär halva supercross-säsongen började om från början med hojen, och att allt sedan dess bara blivit bättre.

Hittar Tomac rätt med inställningar från början i det här mästerskapet kan han mycket väl vara med och utmana den regerande mästaren Ryan Dungey.

 

Eli Tomac. Foto: Kawasaki

Eli Tomac. Foto: Kawasaki

 

Dungey är annars klar favorit att försvara sin titel. KTM–föraren är stabiliteten själv, i det närmaste aldrig utanför topp–tre och verkar dessutom aldrig dra på sig några skador. Teamkompisen Marvin Musquin, som ledde 250–klassen när han tvingades bryta med tekniska problem i sista tävlingen förra året, blir en outsider. Musquin kan mycket väl vinna heat, men frågan är om han kan hålla ihop det över en hel säsong när han nu debuterar i motocross på den stora cykeln.

Främsta utmanare till Dungey, vid sidan om Tomac, är annars tyske Ken Roczen. Roczen, mästare under sitt rookieår 2014, vet vad som krävs för att vinna men har egentligen inte hittat riktigt rätt på Suzuki förrän i år. Vi vet att farten och viljan finns, håller materialet samma klass kan det bli en häftig fight.

 

Ryan Dungey. Foto: KTM

Ryan Dungey. Foto: KTM

 

Roczen har Broc Tickle vid sidan om sig i RCH/Soaring Eagle/Jimmy John’s Suzuki. I det andra fabriksbackade Suzuki–teamet, Yoshimura, finns förra årets överraskning – Blake Baggett, som var fyra då och måste sikta högre nu. Baggett har vid sidan om sig James Stewart, som förstås kommer med stor revanschlusta efter den misslyckade comebacken i supercross, kantad av flera skador och där Bubba bara fullföljde en enda final.

Förhoppningsvis är mästaren från 2008 hel igen och kan visa vad han går för.

Honda mönstrar Trey Canard och Cole Seely hos HRC, samt Justin Bogle hos Geico Honda. Samtliga kan mycket väl vara topp–tio när året är slut men vi har svårt att se någon så högt upp som på pallen.

 

Marvin Musquin. Foto: KTM

Marvin Musquin. Foto: KTM

 

Christophe Pourcel har mycket att bevisa hos Rockstar Energy Racing Husqvarna, när han nu verkligen blivit varm i kläderna efter den ofrivilliga vilan innan kontrakt skrevs på för ett drygt år sedan. Men nackskadan stör fortfarande och det är tveksamt om fransmannen är 100 procent redo i premiären. Teamkompisen Jason Anderson är en erkänt bättre supercross–förare, men kan mycket väl vara på pallen vid årets slut.

Autotrader/Monster Energy/JGR Yamaha mönstrar en intressant trio i förra årets utropstecken under andra halvan av säsongen – Justin Barcia, samt Weston Peick och Phil Nicoletti. Alla med potential och fart att vara topp–tre stundtals.

Favoriter, 250: Jeremy Martin ska i år försöka följa upp något bara Broc Glover, Mark Barnett, Ricky Carmichael och Ryan Villopoto lyckades med genom åren – att ta hem sin tredje titel i 250-mästerskapet (tidigare 125). Och efter att ha blivit mästare såväl 2014 som 2015 måste J–Mart förstås räknas som skyhög favorit.

 

Jeremy Martin. Foto: Yamaha

Jeremy Martin. Foto: Yamaha

 

Cooper Webb, som väl är den som främst skulle kunna ha utmanat när de båda Yamaha–förarna nu gör sina sista mästerskap på 250–hojen, har en vristskada som stör, kommer köra i Hangtown men kommer inte vara 100–procentig. Det såg vi om inte annat för två veckor sedan när Webb med nöd och näppe lyckades försvara sin poängledning och titel i supercrossen.

Martin har visserligen en hel del andra utmanare – men ska de slå honom över 24 heat måste de överträffa sig själva och får nog samtidigt hoppas på skador eller tekniska problem för mästaren. Förra årets rookie, och teamkompis med Martin i Yamalube/Star Racing Yamaha, Aaron Plessinger var sexa i fjol och kommer säkert vara högre upp i år. Även Jeremys bror Alex kommer vara med där uppe, och är precis som Martin erkänt duktigare utomhus. Inte konstigt kanske då det ju som bekant är familjen Martin som äger Spring Creek–banan.

 

Cooper Webb. Foto: Yamaha

Cooper Webb. Foto: Yamaha

 

Hos Geico Honda blir det intressant att se hypade Tristan Charboneau, som gör sin rookiesäsong, annars tror vi att teamet får hoppas mest på RJ Hampshire.

Troy Lee Designs/Red Bull KTM besitter två potentiella heatvinnare i Jessy Nelson och Justin Hill. Men båda kommer från skador, och verkar vara ganska skadebenägna överlag.

Zach Osborne och Martin Davalos hos Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing bör båda sikta högt. Framförallt tror vi att Osborne kan, om inte utmana så i varje fall störa Martin under året. Men den förre VM–föraren har fortfarande inte vunnit en enda tävling på hemmaplan.

Utmanare finns också hos Monster Energy/Pro Circuit Kawasaki – trean från i fjol, Joey Savatgy, kanske framförallt. Savatgy utvecklats stort under förra säsongen och har fortsatt imponera under supercrossen i år. I teamet finns också schweizaren Arnaud Tonus, som kanske har sin sista chans att göra intryck nu efter att ha följts av skador sedan han tog steget över Atlanten. Och kan Adam Cianciarulo för första gången lyckas hålla sig hel under ett helt mästerskap vet vi att kan vara med och fightas om pallplatser. Kanske kan han stärkas av att inte längre vara mest hypad i teamet – den sexfaldige Loretta Lynn–mästaren Austin Forkner gör nämligen sin proffsdebut.

 

Joey Savatgy. Foto: Kawasaki

Joey Savatgy. Foto: Kawasaki

 

Fredrik Norén: Noréns supercrosskarriär har gått långsamt framåt sedan han kom till USA, men utomhus har han utvecklats stort de två senaste åren och verkligen slagit sig in bland de allra främsta. Tiondeplats totalt har det blivit såväl 2014 som 2015, och under båda säsongerna har han fått köra fabrikshoj för HRC under perioder när Hondas ordinarie förare fallit bort på grund av skador. Med det har han också fått jobb som testpilot åt Honda, men något kontrakt att köra har det inte blivit.

Norén får viss hjälp med material från den röda japanen, men står i år egentligen utan deal med något team och kommer få dra runt sin satsning själv med hjälp av meken Evan Rahm och flickvännen Amy bland andra, tillsammans med egna sponsorer och Rocky Mountain ATV/MC, som kommer sköta transport av cykel och i vars tält Norén kommer stå.

Trots framgångarna de senaste åren är det ingen tvekan om att Norén med de förutsättningar han har återigen kommer få slå ur underläge. Kan han bli topp–tio ännu en gång är det imponerande. Kan han vara med ännu högre är det fantastiskt.

Skadeläget: Dean Wilson, Adam Eticknap och Will Hahn missar alla premiären i 450. Kyle Chisholm är fortfarande osäker på start. James Stewart, Christophe Pourcel, Andrew Short, Jesse Wentland och Tommy Hahn har alla missat supercrosstävlingar på grund av skador men ska samtliga vara redo för comeback i premiären.

I 250–klassen kommer Webb som sagt köra, men klart osäkert vilken nivå han kommer kunna hålla. Missar premiären gör Chris Alldredge och Zach Bell, medan Cianciarulo, Luke Clout, Hill, Nelson, Josh Osby och Tonus alla kommer från skadeperioder men väntas starta i premiären.

Säsongen: Efter Hangtown väntar Glen Helen nästa helg och sedan Thunder Valley. Därefter gör serien en veckas uppehåll innan man kör sex helger i följd – High Point, Tennessee, Redbud, Southwick Spring Creek och Washougal. Två helgers ledigt väntar sedan innan de tre avslutande tävlingarna körs på Unadilla, Budds Creek och finalen på Ironman i Crawfordsville, Indiana.

 

pro_motocross_2016_schedule_poster_960

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]