Vimmerby MS’s Fredrik Johansson är tävlingsledare för Novemberkåsan 2018. Precis som han var såväl 2008 som 2014. Samtliga tre gånger har han också haft Thomas Knutsson som biträdande tävlingsledare. Duon börjar få rutin på Kåsan nu och allt verkade under kontroll när vi pratade med Johansson vid lunchtid på tisdagen. 

För tredje gången på tio år återvänder Novemberkåsan till Vimmerby. Och för tredje gången är det också Fredrik Johansson tillsammans med Thomas Knutsson som dragit det tyngsta lasset med arrangemanget.
– Tillsammans med vår kanslist. Vi tycker det bli bäst så, att arbeta i en liten mindre grupp. Sedan har vi fått in säkerhetschef som varit med mycket nu på slutet. Och så våra fyra sträckchefer med sin personal. De har också gjort ett jättejobb, säger Johansson.

Kommer vi se några större förändringar från tävlingen 2014?
– Den stora förändringen är att vi slagit ihop två sträckor, vilket gör att vi nu bara kör fyra sträckor per varv. Vi kommer också, som man kunde läsa om i PM, köra en extra sträcka på natten. Fyra sträckor på dagen och nio på natten alltså. Det är väl den stora förändringen. Annars ser det ut ungefär som förut. Arbetet har rullat på utan egentliga problem och vi har allt under kontroll känns det som. Bra funktionärer och bra markägare att jobba emot. 

Hur ser det ut i skog och mark just nu?
– Som idag är det perfekt, när det frusit på lite. Men sen får vi väl se hur det blir fram mot helgen. Det finns blöthål, det kan jag lova.

Ja, var ska man som publik befinna sig?
– Vi har den stora mossan ute på sträcka 3, Borghultsmosse, samma som varit med såväl 2008 som 2014. Där finns också publikparkering. Sedan kommer det finnas en publikparkering och ett mosshål på sträcka 2 också. Där sträckningen också är helt ny. Sen har vi Gnagardalen med långsträckan, som är extrem stenig och kommer bli utslagsgivande.

Kostar det något att besöka Kåsan i år?
– Vi kommer sälja programblad, på Statoil, motocrossmuséet, ICA och vid infarten till Astrid Lindgrens Värld bland annat, där depån är belägen. Det fungerar som entré, men annars tar vi inget inträde. Vid motorstadion på Gnagardalen är det gratis att parkera. Övriga publikplatser ute vid sträckorna har vi lagt ut på andra föreningar, så lite oklart vad det kommer kosta där.

Avslutningsvis – 197 anmälda förare är nästan rekord. Kommentar?
– Jag hade räknat med 200, så det var ju ganska nära. Jag tror att det var 198 startande i Knivsta för två år sedan, så det är ju nästan rekord. Det är tredje gången vi kör nu på tio år och det verkar som att förarna uppskattar såväl arrangemanget som bana. Det är jättekul.