Inför Enduro–SM: Fillibang kör för att vinna – men besviken på startpositionen

Äntligen är det dags för den flerfaldige svenska mästaren i motocross att debutera i Knobby Swedish Enduro Championship. Och Filip Bengtsson kommer för att vinna. Men förutsättningarna för att köra om en seger kunde vara bättre, Husqvarna–föraren startar som 41:a förare.
– Det är lite tråkigt att jag fått en så dålig startplacering. Jag har ändå lite resultat att gå på tycker jag, säger Fillibang. 

Efter att under vintern 2018/19 ha börjat köra enduro på vinterhalvåret, med fina resultat i Vintercupen Östra Skaraborg, var det nog många som trodde att vi skulle få se Filip Bengtsson i skogen också under sommaren och hösten 2019. Och då i större tävlingar. Det pratades om såväl SM som VM och Six Days. Men ett brutet nyckelben på Stångebroslaget fick Bengtsson att börja fundera och det blev sedan full koncentration på motocrossen.

När crossäsongen var över debuterade Bengtsson i Gotland Grand National och vann, och under vintern som gick var det återigen enduro som gällde för Husqvarna–föraren. När coronapandemin sedan slog till blev det som för alla andra att fortsätta träna och se till att vara förberedd när säsongen väl skulle dra igång. ”Fillibang” körde på, både på crossbanan och i enduroskogen, men fokus 2020 skulle fortfarande ligga på motocrossen. Även om han inte uteslöt att det också skulle bli några större endurotävlingar.

Och när det nu inte finns några SM–tävlingar alls i motocross planerade, väljer Bengtsson att tillfälligt lägga om satsningen till enduro.

– Går det bra i Skövde så kommer jag såklart vilja köra hela serien, men mitt kontrakt gäller fortfarande för Motocross–SM. Jag kör i Skövde för att jag vill själv, men Husqvarna är såklart positiva till det i och med att det inte är några crosstävlingar planerade, säger Filip Bengtsson när vi ringer upp honom.



Hur är känslan och formen?
– Det känns bra, tycker jag. Känner mig rätt avslappnad och tycker att det ska bli roligt. Körningen har gått bra och jag känner mig i form. Men sen tycker jag att seedningen är dålig. Jag startar långt bak. De säger att jag fick bäst placering av de som tilldelats wild card och jag har inte kört något SM, men jag tycker ändå att jag har lite resultat att gå på, som man skulle kunnat tagit hänsyn till. Jag säger inte att jag skulle starta först, men jag hade nog ändå räknat med femte, sjätte startled kanske.

Hur tror du att det kommer påverka?
– Blir det dammigt så säger det sig självt att det är kasst. Och det kommer ju att bli omkörningar, vilket man tappar tid på. Det är lite tråkigt. Tråkigt om det skulle förstöra mina chanser. Men jag får hoppas på regn, så det inte dammar.

Vad har du för förväntningar?
– Jag hade tänkt att jag skulle åka dit och dra bara. Det är svårt att veta vad man står, men de flesta har jag kört mot innan. Fartmässigt vet jag var jag är. Sen har jag aldrig kört ett SM. Alla säger att det inte är samma sak, men jag vet inte. Det är svårt att säga. Och särskilt nu när jag får starta så långt bak.

Det låter som att du tänkt åka dit för att vinna, i alla fall innan du såg var du fick starta?
– Ja, så är det. Och jag har fortfarande tänkt åka dit för att vinna. Det blir bara lite svårare nu, haha. Men det ska bli kul. Det tog lite längre tid än jag trodde från början innan jag anmälde mig till ett Enduro–SM, men nu är det dags. Det ska bli spännande.

Har du lagt om träningen något sedan du bestämde dig för att köra i Skövde?
– Ja, lite. Det har blivit lite mer intensivt och jag har försökt att köra lite mer SM–liknande dagar. Lite mer tempopass, men det gör jag inför en crosstävling också. Sen har jag suttit och kollat mycket You Tube–filmer, från tävlingarna som var förra året. Jag känner mig redo.

Fotnot: I SM–reglerna står följande angående startordning (7.2): ”Vid den första deltävlingen för året i SM och JSM för (sic!) är startordningen i startnummerordning för 1–50. Övriga startar enligt rankinglista upprättad av SM Samordnaren baserad på föregående års resultat samt genom lottning för förare som ej kört föregående år.”. Ett tillägg finns också för förare som tilldelats så kallade ”Wild Card” (7.5): ”SM–samordnaren förfogar över fem ’Wild Card’ att tilldelas meriterade förare som tillkommer och avgör även var i startfältet förare med ’Wild Card’ ska starta”

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]