Han vann i Portugal – men inga VM–poäng delades ut

Inte nog med att Extreme XL Lagares som det var tänkt att köras fick ställas in. När man väl gjort om upplägget drog ett häftigt skyfall in och förvandlade tävlingen till en lerfest. FIM och arrangören kom därför överens om att inga VM–poäng skulle delas ut, i denna historiska ”premiär” av Hard Enduro World Championship.

Som Race Magazine kunde berätta i fredags fick alltså Extreme XL Lagares ställas in på grund av ett, enligt Hälsodepartementet i Portugal, ”regional covid hot spot” just där tävlingen skulle köras. Arrangören gjorde därefter vad man kunde och ordnade istället en superendurotävling på ett inhängnat område – en tävling som var tänkt att ge förarna möjligheten att fightas om de första historiska poängen i det helt nya FIM Hard Enduro World Championship.

Men efter lördagens kval, där svenske Magnus Thor inte kunde ta sig vidare till final efter att ha noterats för en 24:e bästa tid, drog ett värre oväder in över landsbygden utanför Porto. Och det skulle förvandla söndagens finaltävling, dit de 20 bästa från kvalet kvalificerat sig, till ett riktigt mudrace. Redan på morgonen bestämde sig därför FIM och tävlingsarrangören för att man inte skulle dela ut några VM–poäng i denna mycket kantstötta premiär.

Jonny Walker, som efter många år på KTM nu styr Beta, var tvåa på lördagens kval men bestämde sig därför att inte starta på söndagen, på grund av tidigare problem med knä. Annars fanns de flesta av de bästa med, även om det såklart inte gavs 100 procent från alla håll när resultaten nu betydde föga.

Husqvarnas Billy Bolt, som var snabbast på kvalet, tog hem den första finalen i överlägsen stil, när han efter åtta varv och knappt 25 minuters körtid var nästan 50 sekunder före tvåan Taddy Blazusiak – nu på Gasgas. Wade Young slutade trea, med Graham Jarvis och Mario Roman som fyra och femma.

Blazusiak tvingades sedan bryta finalen när lervällingen skulle besegras en andra gång av proffsen, det efter att ha vridit knäet tidigt i heatet. Istället var det den regerande Wess–mästaren från 2019, Red Bull KTM’s Manuel Lettenbichler, som närmast utmanade Bolt om segern. Britten kunde dock hålla undan också denna gång, även om segermarginalen blev betydligt mindre. Polacken Dominik Olszowy blev överraskande trea, med Jarvis på nytt som fyra och Young som femma den här gången.

Till det tredje och sista heatet fanns 15 av 20 förare kvar bakom grinden och den här gången fick Bolt ge sig. Lettenbichler kunde vinna och la därmed beslag på andraplatsen totalt. Med två segrar och en andraplats blev det dock en klar seger för Bolt, i denna mycket speciella upplaga av Extreme XL Lagares.

Graham Jarvis slutade lite överraskande som totaltrea, efter att ha blivit fyra ytterligare en gång i den tredje finalen. Young fick nöja sig med fjärdeplatsen och Husqvarnas spanjor Alfredo Gomez slutade totalfemma efter att ha blivit trea i sista heatet.

Fotnot: Läs mer om tävlingen, kommentarer från förarna och om Magnus Thors bittra resa för tolv minuters körning, i nästa nummer av Race Magazine

Billy Bolt tog hem Extreme XL Lagares. Foto: Future7Media

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]