Den historiska premiären av FIM Hard Enduro World Championship blir inte vad de 350 förarna på plats hade väntat sig. I morse kom beskedet att tävlingen som den var tänkt att köras inte blir av. Såväl morgondagens prolog som huvudtävlingen på söndag är inställda och istället kommer VM–premiären att avgöras som en superendurotävling. Race ringde upp Magnus Thor, som är plats i Portugal och var laddad för extremenduro. 

Nej, det kunde inte blivit en mycket värre start för det nya världsmästerskapet FIM Hard Enduro World Championship, serien som tidigare gick under namnet Wess. Allt var klart för race och 350 förare på plats, däribland Magnus Thor, var redo att ge sig ut i den portugisiska terrängen för årets Extreme XL Lagares.

Lördagens spektakulära prolog i centrala Porto hade visserligen tvingats flytta ut från staden på grund av coronarestriktioner, vilket var bestämt sedan tidigare, men det åtta mil långa huvudracet skulle ha körts precis som vanligt. Magnus Thor var en av alla förare som så sent som igår eftermiddag var ute och kollade banan.

Men redan på torsdagskvällen började rykten sippra ut om att någon inte stod rätt till och i morse kom beskedet att tävlingen inte skulle kunna genomföras.

– Som vanligt när det är extremenduro så är det kaos här, sa Magnus Thor när vi pratade med honom alldeles nyss. 

Hälsodepartementet i Portugal, där smittspridningen annars är låg, har kommunicerat till FIM och tävlingsorganisationen att det råder en ”regional covid hot spot” just där tävlingen ska köras och att den därför inte kan genomföras om det inte sker på ett inhängnat område. Därför blir det omöjligt att köra varken morgondagens prolog eller söndagens huvudrace.

Men det kommer trots detta att bli tävling. Paddocken är nämligen belägen på en militäranläggning med egen administration, och i och med att alla tävlande och deras medhjälpare är testade kommer man att där kunna arrangera tävling. På anläggningen har man byggt en superendurobana som amatörförare skulle köra på redan idag.

– Det kommer bli som en superendurotävling istället, där vi kommer köra kval i morgon och sedan finaler på söndag – som de 20 bästa från lördagens kval kvalificerar sig till. Och då blir det tre heat gånger 20 minuter, med poäng i varje heat, berättar Thor som förstås är besviken att tävlingen inte blir av som tänkt:
– Ja, det känns skittråkigt. Jag vaknade upp i morse och hörde att folk pratade om det på fruosten, jag gick jag in på hemsidan och förstod att det var inställt. Sen har det varit möte här, vid lunchtid, där vi förare fick rösta om vi skulle köra eller inte. Men det känns surt, jag var ju tveksam till att åka från början och anmälde mig inte förrän i sista minuten. Det var en chansning men allt tydde ju på att det faktiskt skulle bli av. Och sen blir det såhär.

Vad tror du om dina chanser att ta dig vidare till söndagens finaler?
– Jag tror att jag har chans att fixa det. Det kommer bli svårt, det är tio fabriksförare med och ytterligare tio som kör motorcykel på heltid, så det kommer bli fight om platserna. Men jag tror att det kommer passa mig hyfsat, de kommer göra ändringar på den ursprungliga banan och göra den mer extrem. Sen kommer den bli lite längre än en bana på ett SuperEnduro–VM, de skulle försöka få ihop så att den blev 1,5 minuter, avslutar Thor.